MP3

HTML/Javascript

Saturday 11 February 2012

TiPS MANTAP SOLAT #1

: Persiapkan diri untuk lakukan solat. Pertamanya dengan menjawab seruan azan & berdoa dengan doa sesudah azan yg maksudnya "Ya Allah, Tuhan yang memiliki seruan yang sempurna ini, dan (Tuhan) yang memiliki solat yang akan didirikan, berilah kepada Muhammad darjat yang tinggi dan kurnia serta darjat yang tinggi dan Engkau janjikan kepadanya."

Kemudian sempurkan wudhu', membaca basmallah sebelum berwudhu', membaca syahadatain & berdoa dengan doa sesudah wudhu' yg bermaksud: "Ya Allah jadikanlah aku termasuk orang-orang yang bertaubat dan jadikanlah aku termasuk orang-orng yang bersuci".

Selanjutnya bersugi/bersihkan gigi, harumkan mulut. Setelah itu persiapkan diri untuk solat dengan berpakaian yang bersih juga menutup aurat. Pilih tempat yang suci bersih dan bersegera menuju masjid/musolla dengan hati yang tenang ambil berzikir padaNya. Baza doa masuk masjid & niat iktikaf sementara menunggu iqamat. Setelah itu, ushakan untuk bersolat di sah paling hadapan dan hampir dengan imam. Luruskan dan rapatkan saf agar syaitan dihalang dari mencelah dan menganggu semasa solat.

No comments:

Post a Comment